GZM - Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia


Jaką nazwę powinna nosić metropolia?



Konrad Marcel / fot. Portal Samorządowy

Czy mieszkańcy wybiorą promocyjną nazwę metropolii? Ogłoszenie takiego konkursu zadeklarowała prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik, jedna z czołowych postaci metropolii, piastująca również stanowisko Przewodniczącej Zarządu Górnośląskiego Związku Metropolitalnego. Wybrana nazwa miałaby funkcjonować poza nazwą formalną zarówno w przestrzeni publicznej lokalnie, jak też w promocji metropolii na zewnątrz, spełniając wymogi łatwo wymawialnej i rozpoznawalnej na świecie marki.

Chociaż, jak widać na załączonym filmie, z wymówieniem "Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia" nawet obcokrajowcy potrafią sobie poradzić, to nie ulega wątpliwości, że jest to nazwa długą i trudną. Powstała ona na skutek kompromisu, po sprzeciwie miast Zagłębia Dąbrowskiego, nie chcących rezygnować ze swojej tożsamości regionalnej, na rzecz śląskiej większości. Mieszkańcy tych miast, leżących na terenie województwa śląskiego, ale regionalnie małopolskich, nie chcieli występować pod jednym pojęciem "Metropolia Silesia" czy "Metropolia Śląska". Dodatkowo w przypadku nazwy "Silesia" również polscy językoznawcy wyrazili sprzeciw z uwagi na łacińskie słowo, które nie powinno stanowić polskiej nazwy miejscowości.

Może wystarczy więc ustalić taką polskojęzyczną nazwę metropolii, która w tłumaczeniu na obcy język będzie łatwa w komunikacji? A może w dobie tak chętnie używanych przez wszystkich skrótów, nie trzeba bać się ich stosowania również w promocji metropolii - w końcu każdy wie co oznacza skrót NYC. Pomysłów jest wiele i konkurs na nazwę, każdy głos w tym temacie jest potrzebnym krokiem na starcie naszej metropolii. Przygotowaliśmy wstępną ankietę, która miejmy nadzieję będzie przyczyną dyskusji. Poniżej przedstawiamy z uzasadnieniem cztery wybrane propozycje nazwy, na które można w łatwy sposób zagłosować na naszym profilu na Facebooku.



Razem wybierzmy nazwę metropolii!


1. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia

Dlaczego jednak ta nazwa, skoro właśnie ona jest przyczyną chęci wybrania innej, łatwiejszej? Powód możemy łatwo zauważyć naokoło, ponieważ z nazwą zaczynamy się już oswajać. Nawet dziennikarze, tak skłonni lekkim piórem do przekręcania kolejności tych słów, robią to coraz rzadziej. Formalna nazwa metropolii, szczególnie w postaci skrótu GZM już wkradła się do naszego języka i ma szansę się zadomowić. A nazwa eksportowa? Angielskie "GZM Metropolis" naprawdę może wystarczyć. Nie ma potrzeby fetyszowania nazwy brandu - jest ważna, ale nie od dziś wiadomo, że tak naprawdę liczy się "content". Do inwestorów przemawiają tylko liczby - jeśli będą się zgadzać, podejmą decyzję bez pytania nawet o nazwę kraju.

2. Metropolia Śląsko-Dąbrowska

Ta nazwa wciąż dźwięczy gdzieś przy uchu. I jestem szczerze zdumiony, że się na nią nie zdecydowano. Przecież nasz region nazywany jest właśnie śląsko-dąbrowskim, zatem jest to pierwsza, naturalna nazwa dla metropolii. Dodatkowo nazwa ta jest już mocno utkwiona historycznie - po administracyjnym włączeniu Zagłębia do Górnego Śląska mieliśmy przecież Województwo Śląsko-Dąbrowskie, Śląsko-Dąbrowskie Linie Komunikacyjne (poprzedniczkę KZK GOP), w Warszawie stoi Most Śląsko-Dąbrowski, a w Katowicach działa Solidarność Śląsko-Dąbrowska i Śląsko-Dąbrowska Spółka Mieszkaniowa. Promocyjne "Silesian Basin Metropolis" nie jest dosłownym tłumaczeniem (Metropolia Zagłębia Śląskiego), ale myślę, że wyjątkowo można by na nie przystać.

3. Metropolia Nowe Katowice

Jest to mocno kontrowersyjna propozycja, ponieważ na naszą metropolię składa się wiele ośrodków miejskich z własną silną tożsamością, a Katowice nie są miastem ani najstarszym, ani największym. Nie ma jednak co ukrywać, że nazwa Katowice jest najsilniejszą marką i jeśli bierzemy pod uwagę nazwę, która jest najbardziej znana na świecie, to Katowice właśnie nią są. Pomaga też, że Nowe Katowice, to nie są Katowice - miasto Katowice byłoby taką samą częścią Nowych Katowice jak inne gminy metropolii, a więc nazwa ma lepszy wydźwięk znaczeniowy niż miałaby np. "Metropolia Katowicka". Angielskie "New Katowice" brzmią bardzo dobrze, a słowo "nowe" aż rwie się do wszelkich działań marketingowych.

4. Metropolia Środkowoeuropejska

Pomysł z kosmosu? Jak najbardziej! Jednak jeśli chcielibyśmy zaznaczyć swoje miejsce na planecie, to jest to sposób, którym można wiele wygrać. Wśród komentarzy pojawiała się propozycja nazwy "Metropolia Południowa", z uwagi na położenie na mapie Polski. Jednak nie łudźmy się, jeśli myślimy o promocji światowej, to nie każdy potrafi wskazać Polskę na mapie Europy, a taka nazwa skieruje uwagę bardziej na Grecję czy Bałkany. "Central European Metropolis", chociaż brzmi na wyrost to właśnie tym jest - największym skupiskiem urbanistycznym w tej części Europy, a z samym pojęciem Europy Centralnej oswoiły nas już Gliwice - tak nazywa się tylko galeria handlowa, ale czy po latach ta nazwa kogoś dziwi?



Nazwa Metropolii





Konrad Marcel, autor powyższego zestawienia, jest specjalistą brandingu i pozycjonowania marek w katowickiej agencji Celniej.



Udostępnij artykuł!




Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia: